د پخوانیو مصریانو په وینا د روح نهه برخې

01. 05. 2020
د بهرنی سیاست، تاریخ او روحانیت پنځم نړیوال کنفرانس

Představy o podobě duše fascinovaly lidstvo po tisíce let. Kultury po celém světě si vysvětlovaly existenci duše nebo ducha celou škálou způsobů. Duše je často důležitou součástí náboženství a je úzce svázána s vírou v posmrtný život, reinkarnaci a duchovní světy. To znamená, že je pojetí duše nedílnou součástí mnohých náboženství a v mnohých případech jsou popisy a vysvětlení její podoby či funkce složité a podrobné. Pro věřící i nevěřící zůstává duše symbolem vlastní existence a představa upsání nebo ztráty duše bylo využito jako zápletka v mnohých příbězích, jako je Faust. V některých kulturách, například u kmenů lovců lebek v Indonésii, existuje víra, že duše sídlí v určité části těla a jejíž ukořistění od nepřítele je nejvyšší válečnou trofejí. Zároveň je tím nepříteli znemožněno přejít do posmrtného života a kmen nebo rodina může využít sílu jeho duše ve svůj prospěch.

Starověcí Egypťané měli svou vlastní propracovanou představu toho, z čeho se lidská duše skládá. Podle jejich víry se duše dělila na devět částí: Chat, Ba, Ren, Šut, Ib, Ach, Sahu a Sechem. Osm z nich bylo nesmrtelných a přecházelo do posmrtného života. Ta devátá bylo fyzické tělo, které zůstalo v hmotné realitě. Každá část měla svou jedinečnou funkci a jejich podrobným prozkoumáním je možné hlouběji pochopit víru starověkých Egypťanů.

Chat nebo Cha – tělo

Staří Egypťané věřili, že samotná fyzická podoba člověka je součástí jeho duše a nazývali ji Chat nebo Cha. Představuje nástroj obývaný zbylými složkami duše tady na Zemi. Je to i jeden z důvodů, proč se pro Egypťany stala mumifikace tak důležitou – zachování hmotného těla bylo v podstatě zachování důležité části duše. Po smrti se fyzickému tělu a duši nadále přinášely obětiny, aby z nich mohl zbytek duše nadpřirozeným způsobem nasát výživu. Tělo propojovalo člověka, který ho obýval s jeho esencí, což je koncept, který se objevuje i v jiných pojetích duše.

Ba – osobnost

Ba je dost možná nejblíže naší dnešní představě duše. Skládá se ze všech prvků, které osobnost činily jedinečnou. Ba, mající podobu ptáka s lidskou hlavou, umožňovala duši přesun mezi světem smrtelníků a tím duchovním. Egypťané věřili, že Ba čas od času cestovala mezi těmito dvěma světy i během lidského života, ale po smrti se pravidelnost tohoto cestování značně zvýšila. Ba navštěvovla duchovní svět a bohy, ale byla to také ta část duše, která navštěvovala místa, která měl člověk během svého života v oblibě, čímž udržovala spojení mezi částmi duše sídlícími mezi hvězdami, fyzickým tělem Chat a dalšími částmi duše, které zůstaly na Zemi. Představa, že Ba trávila čas na místech, které měl za svého života člověk rád, je také podobná některým současným pojetím duchů obývajících místa, ke kterým měl člověk během svého života zvláštní vztah. O Ba se také věřilo, že je spojena s fyzickým tělem, ve kterém zůstávala, když zrovna nenavštěvovala jiná místa ve fyzickém či duchovním světě.

Ba, část lidské duše. Faksimile viněty z Knihy mrtvých.

Ren – pravé jméno

Staří Egypťané dostávali při narození jméno utajené všem kromě bohů. Toto jméno bylo považováno za velmi důležitou a mocnou část duše, která měla schopnost člověka a jeho duši nadobro zničit. Během života byl člověk znám pouze pod přezdívkou, aby se nikdo nemohl dozvědět jeho pravé Ren a získat tak jeho moc, případně znalosti potřebné k jejímu zničení. Dokud Ren existovalo, měla duše sílu pokračovat v životu. Pokud bylo balzamování správně dokončeno a mumifikace byla úspěšná, Ren, tedy člověk a jeho duše, mohlo existovat věčně.

Soubor textů z doby okolo roku 350 n. l. nazývaný Kniha dechu obsahovala jména starých Egypťanů, jejichž zapsáním se písaři pokusili zajistit, aby jejich duše přežila věčně. Moc jména byla zdůrazněna jeho vepsáním do kartuše – magického ochranného „kruhu‟ do kterého bylo zapsáno jméno – používané u jmen vládců. Zachování jména, stejně tak jako Ren, bylo důležité pro zachování duše. Zničení Ren bylo způsobem, jak mohla být duše zničena navždy. To je také jeden z důvodů, proč byla jména některých nenáviděných postav, například Achnatona, po jejich smrti rituálně ničena a odstraňována z památníků a textů.

Dokud existovalo Ren, přežívala i lidská duše.

Ka – esence života

Ka je životní esencí člověka, která činí rozdíl mezi životem a smrtí. Podle Egypťanů během narození vdechla Ka do těla bohyně plodnosti Heket nebo bohyně porodů Meschenet. Ka byla tím, co skutečně přivedlo novorozence k životu a v průběhu života byla udržována pomocí jídla a pití. Výživu potřebovala i po smrti, a proto byly Chat předkládány nápoje a pokrmy z nichž mohla nadpřirozeným způsobem vysát výživné látky. Fyzickou složku jídla však nepotřebovala. Na předkládání obětin pro Ka byla používána obětní miska vyrobená z hlíny a vytvarovaná do podoby domu, nazývaná „dům duše.‟ Některé dochované exempláře obsahují dokonce modely pokrmů a posloužily odborníkům k určení vzhledu běžného staroegyptského obydlí.

Někteří lidé se domnívají, že byly domy duše přímo fyzickým příbytkem Ka, ačkoliv pro to nejsou žádné důkazy a zdá se být mnohem pravděpodobnější, že se jednalo o propracovaný způsob předkládání obětin pokrmů a nápojů zemřelému.

Dům duše

Šut – stín

Staří Egypťané věřili, že je stín součástí lidské duše. Byl vždy přítomen a podle nich obsahoval část toho, co člověka činilo jedinečným. Podobně jako u jiných kultur byl pro Egypťany stín spojen určitým způsobem se smrtí. Šut byl služebník Anubise, egyptského boha smrti a mumifikace. Zobrazení Šut mělo podobu zcela začerněné lidské postavy.

Někteří lidé měli ve své pohřební výbavě „schránu stínu‟ ve které mohl Šut přebývat. V egyptské Knize Mrtvých je popsáno, jak během dne duše opouští hrobku v podobě stínu. Tento Šut je považován pouze za lidský stín a není významnou nebo destruktivní manifestací zemřelého ve fyzickém světě.

Anubis byl staroegyptský bůh spojený s mumifikací a pohřebními rituály. Zde provádí mumifikaci.

Ib – srdce

Staří Egypťané, podobně jako mnozí lidé i dnes , chápali srdce jako sídlo lidských emocí. Bylo také centrem myšlení, vůle a záměrů. To znamená, že pro ně bylo Ib (srdce) velmi důležitou součástí duše a toto slovo se objevuje v mnoha dochovaných staroegyptských rčeních výrazech. Zatímco naše pojetí chápe srdce spíše jako metaforu, ve staroegyptských rčeních je míněno skutečné fyzické srdce. Jako součást duše bylo Ib tou částí bytosti, která zajišťovala přístup do posmrtného života. Srdce bylo váženo na vahách proti peru – peru pravdy – a pokud bylo srdce těžší než pero, nebyl člověku umožněn přechod do posmrtného života a jeho srdce bylo sežráno démonkou Ammit, která bývá popisována jako bytost složená z krokodýlí, lví a hroší části.

Pro uchování a ochranu Ib se srdce speciálním způsobem balzamovalo a následně bylo uloženo spolu se zbytkem těla a srdečním skarabem. Tento magický amulet zajišťoval ochranu před tím, aby srdce nevyzradilo o zesnulém příliš mnoho, což by mohlo ohrozit úspěšné překonání strážců vstupu do posmrtného života.

Vážení Ib, lidského srdce.

Ach – věčné já

Ach bylo magickou kombinací prvků Ba a Ka představující osvícenou nesmrtelnou bytost. Toto magické spojení Ba a Ka bylo možné jen při dodržení správných pohřebních obřadů. Ach narozdíl od jiných částí duše nezůstávalo s Chat, ale žilo spolu s bohy mezi hvězdami, i když se příležitostně vracelo do těla, pokud to bylo nutné. Představovalo intelekt, vůli a záměr člověka. Ach bylo také tou částí duše, která udržovala spojení s milovanými pozůstalými skrze jejich sny.

Sahu – soudce a duchovní tělo

Sahu byl vlastně další z aspektů Ach. Hned jak byla duše shledána hodnou vstupu do posmrtného života se Sahu oddělila od ostatních částí. Obdobně jako v dnešních představách duchů strašila Sahu ty, co člověku ublížili a chránila ty, které miloval. Tak jako se mohl Ach zjevit ve snech, mohl se Sahu zjevit člověku. Často bývá považován za ducha hledajícího odplatu a mohla mu být přisuzována vina za různá neštěstí. Existuje dokonce dopis ze Střední říše, který zanechal vdovec v hrobce své zesnulé manželky, ve kterém její Sahu snažně prosil, aby ho přestala strašit.

Ve staroegyptské literatuře se objevuje i strašení Sahu, částí lidské duše podobné duchovi.

Sechem – životní energie

Sechem byla další částí Ach. Moc se o ní neví, ale bývá považována za jistý druh životní energie duše. Po úspěšném projití vážení srdce a uznání duše za hodnou přebývala Sechem v říši mrtvých. V Knize mrtvých je Sechem popsána jako síla a místo, ve kterém v říši mrtvých přebývají bohové Horus a Osiris. Sechem mohla být rovněž používána k ovlivňování okolí a výsledků lidských činností. Podobně jako Ach nepřebývala Sechem v Chat, fyzickém těle, ale mezi hvězdami spolu s bohy a bohyněmi.

List z Knihy mrtvých

Složitost duše

Způsob, jakým staří Egypťané rozdělovali duši poukazuje na to, jak důležitá pro ně byla. Určitě to bylo něco, nad čím přemýšleli do nejmenšího detailu a představovla jádro jejich víry v posmrtný život a způsob, jakým ho dosáhnout. Jejich víra také určovala způsob, jakým nakládali s tělem po smrti. Mumifikace, typický projev staroegyptské kultury, byla výsledkem jejich potřeby uchování příbytku Chat a dalších částí duše.

Devět částí duše ovlivnilo rovněž mnohé stránky egyptské kultury. Duše byla jejím středobodem a projevovala se v mnoha podobách, od násilných odstraňování jmen, kterými mělo být zničeno Ren až po vytvoření takových literárních děl jako byla Kniha mrtvých. Bez tohoto propracovaného systému by nevznikla ani celá řada typických světoznámých artefaktů, díky kterým mnohé lidi uchvátila tato starodávná kultura.

د سینیني پوهنتون څخه تپوس

د زیږون راز

Tato kniha vás zve, abyste se podívali na plodnost a početí v novém pozitivním světle. Potíže způsobující tuto epidemii neplodnosti jsou mnohem větší, než byste si mohli myslet. Holistický přístup k plodnosti.

ورته مقالې