خپل جینتان خوشحاله کړئ او خپل فکر آرام کړئ

1 02. 06. 2023
د بهرنی سیاست، تاریخ او روحانیت پنځم نړیوال کنفرانس

Open space (anglicky „otevřený prostor“) je uspořádání pracoviště. Jedná se o sdílenou kancelář bez příček. Uvolní se a zmizí příčky, ale uvolní se také mysl? Tento trend kanceláří na bázi open-space začal být velkým hitem v Silicon Halley. Odtud se pak šířil jak požár, po kterém z mnoha velkých i malých firem zmizely vnitřní zdi.

Open space – trend?

Na jednu stranu je tento trend příhodný pro zlepšení komunikace, transparentnosti, kreativity a produktivity. Na druhou stranu to bere ztrátu soukromí, možnost neformální komunikace mezi kolegy, pustit si nahlas hudbu a nebo si přizpůsobit pracovní prostor k obrazu svému. V open-office převládá pocit, že nesmíte rušit ty druhé a že vám stále někdo kouká přes rameno, zda děláte něco užitečného. Současně slyšíte každé zakašlání nebo telefonní hovor i na druhé straně ohromné kanceláře. Snadno se tak člověk stane vězněm v nechtěné ulitě (byť je ve velkém prostoru) se sluchátky na uších.

Někteří zaměstnanci se snaží tento deficit soukromí řešit tak, že pracují částečně z domova, kde cítí více ve svém. Mimo jiné uvedli, že doma měli pocit větší svobody a prostor pro odpočinek. To jim pomáhalo se lépe zkoncentrovat na řešení problémů.

Během neformálního povídání zaměstnanců, v americké společnosti The Bold Italics (dále TBI), o výhodách a nevýhodách open-office, vyšlo najevo, že téměř všichni pracovali z domova nazí. Situaci proto společně vyhodnotili tak, že problémem není ani tak v nedostatku zdí, jako spíše v přemíře překážek, které nebyly ještě odstraněny.

Experiment – jeden den v týdnu nazí

S nápadem, aby zaměstnanci pracovali v kancelářích jeden den v týdnu (pátek) nazí, přišel již v roce 2009 business psycholog, David Taylor, který tak chtěl obnovit pracovní morálku. TBI se rozhodlo se oprostit od moralistických dnů v oblečení a pracovat rovnou celý měsíc březen 2014 nazí.

دفترکس

O městu San Francisco se říká, že je jedním nejpřívětivějších míst, pokud jde o cokoliv spojené s nudismem. To ovšem neznamená, že všichni zaměstnanci z TBI byli hned jednoznačně pro. Prvotní většinová reakce byla v duchu: „Můžeme se… neúčastnit?“. Další odpor byl spojený s tím, jak dlouho má tato situace trvat (tím spíše, že mnozí už dlouho nebyli ve fitku ;)).

Přesto – 2. března 2014 přišli zaměstnanci TB do práce naplnění zvláštní energií a značně nervózní. Svlékání bylo váhavé – spojené s vtipnými poznámkami a smíchem z pocitu trapnosti z celé situace. Nakonec byli všichni nazí.

دفترکس

Nové heslo: „Uvolni svoje genitálie – uvolníš tím svoji mysl.“

Po hodině počátečního napětí následovalo naprosté ohromení. Po pár dnech se to stalo naprosto normální a přinosy byly opravdu ohromující. Open-office získal nový rozměr. Podpořilo to mezi kolegy hluboký přátelský svazek, který prostupoval každou schůzku. Zavedli dvojí režim komunikace: tvrdé bradavky = soustředit se na cíl; měkké bradavky = čas si popovídat. Tento systém ukázal, že kreativita je svém vrcholu, když jsou genitálie uvolněné. (Novým heslem se stalo: „Uvolni svoje genitálie – uvolníš tím svoji mysl.“)

Jistě mělo to pro zaměstnance TBI i stinné stránky. Většina si začala nosit z domova vlastní obědy a nebo si hromadě objednávali pizzu, protože stále oblékání se čím dál více stalo neatraktivním. Narážky na to, kdo potřebuje dermatologa, když máte tým lidí, kteří neustále sledují každou pihu, byli na denním pořádku. Nepochybně vzrostly i účty za topení. Možná by dali dohromady i sbírku chlupů na skalp malé panenky. To vše ale byla malá cena za nové pohodlí.

Vedoucí oddělení událostí TBI přispěla vzpomínkou na sen, který se jí stal černou můrou. Zdálo se jí, že dělá prezentaci v kanceláři, a když se podívala dolů, z hrůzou zjistila, že kompletně oblečená.

Jistě, tento experiment je trochu úlet (a možná jej i někdo označí jen za aprílový žert), ale každé kanceláři bych doporučil, aby to vyzkoušela alespoň na týden.

ورته مقالې