په میسوپټامیا کې آسماني سړکونه (دریمه برخه)

30. 01. 2020
د بهرنی سیاست، تاریخ او روحانیت پنځم نړیوال کنفرانس

Enkiho plovoucí palác

Bůh Enki v doprovodu jeho komořího Isimuda a vlasatým služebníkem lachamou.

Chrámy, příbytky bohů, popisované v Sumerských textech se však neomezují jen na létající stroje sestupující z nebes. V případě chrámu boha Enkiho, nejmoudřejšího z bohů, se dozvídáme, že jeho chrám plul na vodě, ať už mořské nebo vodě mokřadů obklopujících město Eridu, jeho sídlo. Je to právě vodní živel, který Enkiho doprovází na každém jeho kroku. Všechny mýty o Enkim jednoznačně říkají, že jeho sídlo bylo v Abzu, snad mořské hlubině, která bývá sumerology a asyriology vykládána jako sladkovodní oceán nacházející se mezi zemským povrchem a podsvětím. Tento výklad je dost možná ovlivněn akkadským mýtem o stvoření Enúma Eliš, ve kterém je Apsú personifikací jako sladkovodní oceánu, který se mísí se slanými vodami jeho protějšku Tiamat a dává tak zrodit první generaci bohů. Jiným sumerským výrazem pro Abzu je rovněž engur, což podle Pennsylvánského slovníku sumerštiny znamená „(kosmické) podzemní vody.‟ A o Abzu lze skutečně uvažovat i ve zcela jiném měřítku než jako o podzemním oceánu nebo mořské hlubině, a totiž jako o hlubině kosmické. Pravé sídlo Enkiho by se pak nacházelo v hlubinách kosmu odkud by sestupoval na Zemi a přistával na mořské hladině podobně jako už zmíněný chrám Keš. Jako oporu pro toto tvrzení je možné opět vzpomenout akkadský mýtus o stvoření světa Enúma Eliš, ve kterém Apsú vystupuje jako jedna ze základních pralátek, ze kterých je stvořen vesmír a po jeho usmrcení, nebo transformaci, si Enki zřídil obydlí právě v něm.

Příbytek, jehož základy jsou v Abzu

Ilustrace: Přístav v Eridu, sídelním městě Enkiho.

K lepšímu pochopení povahy Enkiho sídla může pomoci text skladby „Enki a uspořádání světa,‟ jeden z nejvýznamnějších mýtu o Enkim. V něm tento bůh na příkaz Enlila napřed uspořádal svět a posléze rozdělil pravomoci jednotlivých bohů. Tento mýtus však obsahuje i cenné informace o Enkiho sídle jako takovém:
„Tvůj velký příbytek má základy v Abzu, velkém kotvišti nebe a země. Postavil jsem své Abzu, svatyni, v …, a určil pro ni dobrý osud.‟
Text tedy odkazuje na Abzu jako na místo původu či zdroj síly Enkiho příbytku a zároveň označuje jeho svatyni samotnou, jak dokládají i tradiční názvy sumerského chrámu v Eridu, totiž E-abzu a E-engura, čili dům abzu/dům kosmických vod. Je třeba doplnit, že někteří badatelé spojují Abzu se strukturami nalezenými v jižní Africe, které jsou pozůstatky těžby zlata dávných návštěvníků z hvězd. A skutečně, tyto struktury jsou podle Michaela Tellingera obrovskými generátory energie, které nejen že umožňovaly těžit zlato na průmyslové úrovni, ale zároveň byly používány k transportu vytěženého zlata na mateřskou loď bytostí Anunna. Tomu odpovídá i termín „kotviště nebe a země‟ použitý v uvedeném úryvku, který lze vyložit jako teleportační nebo přistávací plochu.
Spojení Enkiho s vodou jako takovou je však nesporné a je opakovaně zdůrazňováno ve všech textech, ve kterých se tento bůh vyskytuje.Toto úzké spojení dále podporuje fakt, že samotný Enkiho palác stál na mořské hladině, případně pod ní, jak dokládá následující pasáž: „Pán zřídil svatyni, posvátnou svatyni, jejíž vnitřní prostory jsou důmyslně zbudovány. Zřídil svatyni v moři, posvátnou svatyni, jejíž vnitřní prostory jsou důmyslně zbudovány. Svatyně, jejíž vnitřní prostory jsou spletenou přízí, jsou nade vše chápání. Základy svatyně leží při souhvězdí Pole, základy posvátné hořejší svatyně směřují k souhvězdí Vozu. Jeho děsivé moře je vzdouvající se vlnou, jeho velkolepost je děsivá. Bohové Anunna se neodváží k ní přiblížit. … k občerstvení jejich srdcí, palác se raduje. Anunna stojí v modlitbách a prosbách. Vztyčili velký oltář pro Enkiho v E-enguře, pro pána … Velkého knížete … mořského pelikána.‟
Popis svatyně jako takové evokuje velmi složitou strukturu, která byla nad rámec chápání lidí té doby. Strukturu natolik složitou, že připomínala zamotanou přízi, hotový labyrint. Dozvídáme se zde však i podstatné informace o orientaci nebo kosmickém souznění Enkiho sídla s hvězdnými objekty. Jako první je zmíněno souhvězdí “Pole,” nám známé jako souhvězdí pegase, a druhé je velký vůz. Význam a unikátnost svatyně zdůrazňuje i fakt, že se k němu ostatní Anunna nechtějí, zřejmě bez předchozí výzvy, ani přiblížit. Paradoxně však figurují jako kněží, chcete-li, chrámu, kteří vztyčují oltář a pronášejí modlitby. Podobně jako v případě Keše, i zde jsou Anunna přítomni přímo v prostorách sídla boha, které slouží za obydlí i jim.

Chrám ze zlata, stříbra a drahokamů

Otisk pečetního válečku zachycující loď připlouvající k chrámu.

Enkiho svatyně je bezpochyby úchvatný objekt. Nicméně při čtení textu „Enkiho cesta do Nippuru‟ je možné odhalit jeho pravou podstatu v jeho naprosto detailním popisu, který nachází paralely i v jiných starověkých textech ostatních kultur. Text básně začíná poté, co Enki dokončil stavbu své úchvatné vodní „svatyně‟ se vydal do Nippuru oznámit tuto skutečnost Enlilovi a řádně svůj úspěch oslavit spolu s ostatními bohy včetně mocného Ana. Její podstatná část se zabývá právě popisem Enkiho neskutečného vodního příbytku. Pozoruhodné je, že zdůrazňuje některé významné prvky této stavby: „Král Enki, Enki, pán který určuje osudy, zbudoval svůj chrám zcela ze stříbra a lazuritu. Jeho stříbro a lazurit zářily v denním světle. Do svatyně abzu přinesl radost.‟ Stříbrný a lazuritový palác zní opravdu jako neuvěřitelná stavba, nicméně takovýto popis se příliš neliší od ostatních starověkých popisů mimozemských létajících strojů, které jsou ze zářivého kovu posázeného drahokamy, jak uvádí například Ezechiel nebo indické texty. Další části textu toto možné spojení ještě více prohlubují:
„Zbudoval chrám ze vzácného kovu, ozdobil jej lazuritem a pokryl ho bohatě zlatem.‟
Není třeba zdůrazňovat, že zlato je zásadní surovinou pro jakékoliv kosmické lety, protože slouží jako dokonalý izolant, supravodič a štít proti kosmickému záření. Podivuhodným faktem je rovněž to, že chrám údajně vydává zvuk:
„Jeho zdivo promlouvá a udílí rady. Jeho ovce řvou jako býk; chrám Enkiho bučí.‟
K tomu je třeba podotknout, že Enkiho „mluvící stěna‟ hraje ústřední roli v příběhu o Ziusudrovi a potopě. Pomocí ní totiž Enki předal Ziusudrovi zprávu o blížící se katastrofě a instrukce k tomu, jak zachránit sebe a tím i celé lidstvo. Tento detail posléze přebírá i akkadská tradice příběhu o Atrachasísovi a Utanapištim, které jsou v zásadě převyprávění příběhu o sumerském Ziusudrovi, jehož původní znění se dochovalo bohužel jen velmi útržkovitě. Při dalším pohledu na „Enkiho cestu do Nippuru‟ narazíme na typický motiv vody, který je s Enkim neodmyslitelně spojen:
„Chrám zbudovaný na okraji, hodný vznosných božských principů! Eridu, tvůj stín se rozprostírá nad středem moře! Vzdouvající se moře bez soupeře; mocná úžas vzbuzující řeka, která děsí
zemi!‟
„Jak bylo postaveno; jak bylo postaveno; jak Enki pozvedl Eridu, je vznosně postavenou horou plující po vodě.‟

Enkiho člun

Otisk pečetního válečku s motivem člunu.

Samotné vyplutí Enkiho směrem k Nippuru rovněž odhaluje informace o technologiích Anunna, neboť je v něm popisováno Enkiho plavidlo, které bychom ve starověkém Sumeru nejspíše nečekali:
„Loď vyplouvá sama od sebe, s uvazovacím lanem, které sama třímá. Jak opouští chrám v Eridu, řeka pro svého pána bublá: její zvuk je bučení telátka, bučení dobré kravky.‟
Vidíme zde tedy popis něčeho, co vypadá jako motorový člun nebo loď. Loď se pohybuje zdánlivě sama od sebe a její pohyb je doprovázen bubláním vody a zvukem motoru. Tato loď je obdobně popsána také v mýtu „Enki a uspořádání světa.‟ V něm se uvádí, že v ní Enki cestuje po moři a navštěvuje vzdálené země, mezi nimi i zemi Melucha (povodí řeky Indus) ze které nechá přivážet zlato a stříbro a posílá jej do Nippuru k Enlilovi.
Celý popis Enkiho sídla lze připodobnit k fenoménu, který bývá označován termínem USO – unidentified submerged object, tedy neidentifikovaný podvodní objekt. O něm se mluví a píše především v kontextu starobylých měst pod mořskou hladinou nebo objektů, které se pod hladinou nachází a dost často vodu také opouští a míří k nebesům, jak bylo pozorováno například u jezera Titicaca, ale i u jiných vodních ploch. A je to právě voda, mořská hlubina, kterou obývá Enki, a s ním jeho věrní služebníci abgalové, akkadsky nazývaní apkallu, které jejich pán vyslal, aby se stali učiteli lidstva, kterému předali veškeré znalosti zemědělství, vědy a umění, jak nám dokládají především pozdější akkadské texty. Bezesporu nejvýznamnější z těchto abgalů je Adapa, který byl po konfliktu s „jižním větrem“ povolán na nebesa až k samotnému Anovi, aby mu vysvětlil své činy. Cesta Adapy na nebesa bude podrobněji popsána v jiném díle tohoto seriálu.

په لرغوني میسوپوتامیا کې اسمان لارې

د لړۍ نور برخې