فارواهر: د ایران لرغونی زرغون سمبول

22. 05. 2021
د بهرنی سیاست، تاریخ او روحانیت پنځم نړیوال کنفرانس

Faravahar je pravděpodobně nejznámějším symbolem perské zoroastriánské víry. Tento symbol se skládá z okřídleného disku, z něhož vystupuje postava muže, který drží v ruce prsten. I když je tento symbol dobře znám, jeho význam je mnohem komplikovanější. Faravahar byl přijat jako sekulární symbol, který reprezentuje moderní íránský národ.

Slovo „Faravahar“ pochází ze středoperštiny (známé také jako Pahlavi) a říká se, že je odvozeno od avetsanského slova (jazyk Avesta, zoroastriánské písmo) „fravarane“, což v překladu znamená „volím nebo vybírám si“. Alternativy naznačují, že název tohoto symbolu byl spojen se staroperským slovem „fravarti“ nebo „fravashi“, což znamená „chránit“. První význam znamená volbu, kterou člověk učiní, aby následoval učení zoroastrismu, zatímco druhý znamená božskou ochranu andělem strážným. Mimochodem, název „Faravahar“ byl tomuto symbolu dán až v novější době a není jasné, jak se o něm zmiňovali staří Peršané.

Znak Faravahar vytesaný do kamene v Persepolisu, hlavním ceremoniálním městě achajmenovské říše, které se nachází v současném Íránu. (Napishtim / CC BY-SA 3.0)

Historické starověkých počátků symbolu Faravahar

Ačkoli s jistotou nevíme, jak tento symbol staří Peršané nazývali, víme, že pro ně byl důležitý. To je zřejmé ze skutečnosti, že se Faravahar objevuje na řadě různých míst. Symbol je vyobrazen například na slavném Behistúnském (také Bisotúnském) nápisu. Na tomto kamenném reliéfu je zobrazen Faravahar, který se vznáší nad vězni Dareia I. Velikého a dává králi své požehnání. Faravahar lze také spatřit v Persepolisu, hlavním ceremoniálním městě Achajmenovské dynastie.

metrů na útesu v provincii Kermánšáh v západním Íránu. Vyobrazuje nahoře Faravahara a pod ním Dareia Velikého a jeho vězně.

V podobě okřídleného disku byl symbol Faravahar používán již dlouho předtím, než se Achajmenovci dostali k moci. Je pravděpodobné, že Peršané tento symbol přejali od Asyřanů, kteří jej také hojně používali ve svém monumentálním umění. Na rozdíl od zoroastriánského faravaharu má asyrský symbol uvnitř disku lidskou postavu. Symbol a postava v disku mají představovat Assura, národního boha Asyřanů. Asyrský okřídlený disk je stejně jako jeho zoroastriánský protějšek vyobrazen jako symbol božské ochrany krále.

Kromě Achajmenovců a Asyřanů byl okřídlený disk používán také jinými starověkými mocnostmi Blízkého východu. Snad nejpozoruhodněji starými Egypťany, od kterých si Asyřané možná tento symbol osvojili. Na rozdíl od Faravaharu nemá egyptský okřídlený disk připojenou žádnou lidskou postavu. Symbol má být slunečním diskem a reprezentací Hóra, boha se sokolí hlavou. Faravahar, i když v trochu jiné podobě, byl tudíž používán již dlouho před jeho přijetím Zoroastriány a Achajmenovci.

Wadfradad I, král perského regionu Párs (současný Fárs, v jihozápadním Íránu), stojící před svatyní. Nad svatyní je Faravahar, který králi dává požehnání.

Wadfradad I

Zdá se, že po zániku Achajmenovců ve 4. století před naším letopočtem přestal být Faravahar používán, protože v umění jejich nástupců se již neobjevoval. Jedinou výjimkou byl místní párský (dnešní Fárs v jihozápadním Íránu) král Wadfradad I, který žil ve 3. století před naším letopočtem. Ačkoli v té době byla oblast pod seleukovskou vládou, místní králové mohli po krátkou dobu vydávat své vlastní mince. Na rubu stříbrné mince, vydané Wadfradadem I., je vyobrazen král stojící před svatyní. Nad svatyní je Faravahar, který dává králi požehnání.

Kromě toho se některé prvky Faravaharu zachovaly i u následníků Achajmenovců. Například prsten, který drží postava na Faravaharu, lze spatřit v sásánském umění. V tomto kontextu má prsten symbolizovat královský diadém, který je králi předán během jeho investitury. Například v reliéfu Šápúra II v Taq-e Bostanu je zobrazno, jak sásánský král dostává během své investitury královský diadém od Ahury Mazdy, nejvyššího boha zoroastrismu.

Až na tyto výjimky nebyl Faravahar příliš využíván až do 20. století našeho letopočtu, kdy byl opět oživen jako národní ikona. Částečně proto, že tento starodávný symbol začala používat dynastie Pahlaví, kterou založil Rezá Šáh Pahlaví, když se dostal v Íránu k moci v roce 1925. I po islámské revoluci v roce 1979 byl Faravahar, přestože byl zoroastriánským symbolem, novou vládou tolerován a zachován jako íránský národní symbol.

Význam Faravaharu

V nedávné minulosti byly předloženy různé interpretace týkající se přesného významu Faravaharu a stále neexistuje skutečná shoda ohledně toho, co má symbol znamenat. Podle jedné populární interpretace má Faravahar představovat fravashi, což je jakýsi zoroastriánský anděl strážný. Fravashi jsou však považováni za ženské bytosti, což je v rozporu s vyobrazením Faravaharu, tj. S mužem vynořujícím se z kruhu.

Jinou interpretací je, že Faravahar má symbolizovat Ahuru Mazdu. Tato interpretace byla ale také vyvrácena, protože tento bůh je v zoroastrismu abstraktní a transcendentní, a proto jej nelze v žádné podobě zpodobňovat. Mimochodem, výjimka z tohoto pravidla je vidět na vyobrazeních investitur ze sásánského období. Říkalo se též, že Faravahar ve skutečnosti nemá žádný náboženský význam a že má představovat chvarenu neboli královskou slávu.

Faravahar lze vykládat prostřednictvím jeho šesti odlišných aspektů. (FineSilhouettes / Adobe Stock)

Další z interpretací rozděluje symbol na šest částí, z nichž každá má Zoroastriánovi připomenout jeho/její smysl života. První částí Faravaharu je postarší muž, který má představovat lidskou duši. Protože je muž vyobrazen jako starší, má také symbolizovat věkem získanou moudrost. Ruce muže pak představují druhou část symbolu. Jedna z rukou ukazuje nahoru, což znamená, že jediná cesta v životě vede kupředu. Ve druhé ruce drží prsten, který může představovat věrnost a loialitu k Zoroasterovu učení.  Jako snubní prsten pak vyjadřuje zaslíbení a věrnost, základy Zoroasterovy filozofie.

حلقه

Třetí část Faravaharu je kruh, ze kterého muž vystupuje. Tento prstenec představuje buď věčnou povahu vesmíru, nebo nesmrtelnost duše, protože kruh nemá ani konce ani počátku. Alternativní návrh jeho významu je, že by měl připomínat, že veškeré naše konání nese své dopady. Dvě křídla na obou stranách kruhu tvoří čtvrtou část Faravaharu a jsou považována za symbol letu a pokroku. O peří na křídlech se říká, že představují dobré myšlenky, dobrá slova a dobré skutky. Naopak pera na ocase, pátá část Faravaharu, představuje špatné myšlenky, špatná slova a špatné činy, nad nimiž se Zoroastriáni snaží povznést. Nakonec dva fáborky, vycházející z prstence, představují kladné a záporné síly. Muž v kruhu stojí čelem k jednomu z nich a otáčí se zády k druhému, což naznačuje, že člověk by si měl zvolit dobro a vyhýbat se zlu.

Závěrem lze říci, že ačkoli nikdo s určitostí nezná pravý význam Faravaharu, i přesto se jedná o skutečně silný symbol. Ať už má symbolizovat íránský národ, nebo způsob života, kterého se Zoroastriáni snaží dosáhnout, je Faravahar mocným symbolem, který má dodnes pro mnoho lidí veliký význam.

د سینیني پوهنتون څخه تپوس

Christopher Dunn: Ztracené technologie stavitelů pyramid

Staroegyptští stavitelé používali složité výrobní nástroje a ټکنالوجۍ pro stavbu svých monumentů, jež se dochovaly dodnes. Autor se zabývá výzkumem různých památek, jejichž výrobní přesnost je naprosto ohromující.

Christopher Dunn: Ztracené technologie stavitelů pyramid

ورته مقالې